F.O.K.U.S

 

 

 

Bilderesultat for mindfulness

 

Vi har aldri hatt større materielle forutsetninger for å være lykkelige og leve et godt liv.

I dag er befolkningen blitt mere plaget av stress og stressrelaterte sykdommer.

Muskel og skjelettplager er den største gruppen av plager, deretter lette psykiske plager. Søvnplager, mage-tarm og hjerte-karproblematikk er symptomer folk plages med.  De samfunnsøkonomiske konsekvensene er økende. 

Ubalansen mellom aktivitet og hvile er en av grunnene til dette. Vi får stadig travlere liv, med ytre påvirkninger. - såkalt multitasking. Det kan se ut som om det er prestisje i å ha det mest mulig travelt, eller et tegn på vellykkede mennesker.

Vi har mistet kontrollen for av og på knappen. 

Hverdagen består av mange oppgaver, krav og forventinger. Livet ditt består av mange idealer, drømmer og forventninger. Personer som opplever mye stress, har en lei tendens til å ikke prioritere hva som er viktigst.

 

Enkle forslag du kan prøve for å roe litt ned.

Stoppe ved rødt lys. Ta et øyeblikk pause, en god mulighet til trening. Pust, se på himmelen, menneskene. Bli bevisst din kroppsstilling, hvordan føles hendene på rattet, hvordan er dine skuldre og nakke? Hvordan sitter du, kontakten mellom føttene og gulvet? Hvilke tanker og følelser kommer ? Hvordan er din sinnsstemning?

Se på klokken. Husk å ta en pause, og pust. Prøp å sette klokken på den andre armen for å gjøre pausen mer bevisst. 

Når mob ringer.  Ikke ta den med engang, la den ringe none ganger først, tillat deg en pause, slapp av i ansiktet, smil og ikke glem pusten. Hvordan føles kontakten med mob , hvordan føles den mot øret ?

Å pusse tennene. Hvordan holder hendene tannbørsten? Hvordan bevegelsen av armen, lyden av børsten mot tennene, smaken av tannpastaen? pust

Å dusje. Ha oppmerksomheten på vannet, temperatur, bevegelsene. Hvilke tanker og følelser kommer?

Vask hendene, vær oppmerksom på kroppsstillingen, følelsen av vann og såpe, lukten, lydene og bevegelsen av hendene. Pust ! 

Å spise et måltid. Legg merke til hvordan du sitter eller står. Pust! Se på maten, dens form, farge, lukt. Ta en pause, tenk på hvor den kommer fra, hvordan den nådde ditt bord. Legg merke til følelser av forventninger eller takknemlighet. 

Kunne fortsatt sånn, er vi virkelig oppmerksomme eller rusher vi ?... VI er ansvarlige for vårt eget liv. 

Viktig , tørre å kjenne etter hvordan vi virkelig har det. Gjør dagligdagse ting til meditasjon, dette vil endre mye av stresset vi har i dagliglivet. Vi trenger ikke stresse, men det er i disse enkle små gjøremålene vi kan endre oss litt på . Det skal ikke så mye til alltid, å husk. Egentid .. 5 min hverdag før lunsjen f. eks Bruk den på å roe ned,ta deg tid, pust. Kjenn etter hvordan er skuldrene, nakken. Pust, slipp taket, å vær litt ... i deg selv. 

Bilderesultat for stress bilder

Nøkkelen til stressreduksjon er å la sinnet og kroppen hvile i det vi holder på med akkurat her og nå.

Jeg har ikke vært flink til dette tidligere, men heldigvis har jeg funnet verktøyer for nettopp å være mere tilstede i min egen kropp, lytte til hva den trenger og mentalt trene på dette i hverdagslige gjøremål. 

3 kommentarer

Renate

11.01.2017 kl.19:17

Takk for fine tips Trine😊 Ha en fortsatt fin kveld😃

mittvakrehjem

11.01.2017 kl.22:07

Takk takk :) du også .

Kristine

12.01.2017 kl.00:41

Tankevekkende. Bra. Takk!

God natt :)

Skriv en ny kommentar

hits